Hur vill du att ditt kontor ska se ut när stiger innanför dörren på morgonen?
Vikten av ett rent kontor kan inte underskattas. Undersökningar visar att en stor majoritet av alla anställda faktiskt koncentrerar sig bättre och jobbar mer effektivt i rena kontorslokaler. Ett rent och trivsamt kontor bidrar helt enkelt till att medarbetarna kan fokusera på sitt arbete. Därför bör man som chef sträva efter att erbjuda en så ren och städad kontorsmiljö som möjligt till sin personal. Kontoret är också ett företags ansikte utåt och bidrar till den ”image” som man vill ge potentiella kunder och samarbetspartners, därför är det viktigt att lokalerna är fräscha och välstädade.
Vad kan jag förvänta mig vid en kontorsstädning?
Vid kontorsstädning dammsugs alla golv och mattor, fria ytor (skrivbord, hyllor, dörrar, bänkar etc.) dammas av och alla papperskorgar töms. I kök och badrum rengörs diskbänkar, handfat, diskho och toalett. Toapapper, pappershanddukar och tvål fyll också på, golven moppas.
Det finns även tilläggstjänster som kan köpas till vid behov, bland annat vård av golv, fönsterputs och persiennrengöring. En del städföretag erbjuder även leverans av kontorsmaterial eller färsk frukt och bevattning av krukväxter. De kan även se till att skrivarna är påfyllda med skrivarpapper och hjälpa till med avfallshantering och källsortering.
Vad tänka på när jag anlitar en städfirma?
Kontrollera om materialet ingår eller om det tas extra betalt för städutrustning? Finns inte utrustning på plats så hyr t ex många städföretag ut städvagnar, dammsugare etc. Avtalet med leverantören bör vara så detaljerat som möjligt, t ex exakt vad som ska ingå i städningen, hur stor är ytan som ska städas, hur ofta ska städningen utföras, vilken typ av golv som finns i lokalerna etc. Det är viktigt att du som kund ger uttryck för dina krav och att de förs in i avtalet. Kanske har ni t ex särskilda önskemål om vilken tid på dygnet städningen ska utföras.
Hur identifierar man en seriös städleverantör?
Kontrollera att företaget inte har skatteskulder och att det är registrerat för F-skatt. Fråga vilka försäkringar som finns och vad som händer om leverantören skulle skada er egendom eller om lokalvårdaren skulle råka ut för en olycka. Begär referenser och kontakta dem personligen, testa att skicka email och kontakta företaget via sociala nätverk för att se hur lång svarstiden är. Be om en presentation av offerten i städbolagets lokaler, det är ett ypperligt tillfälle att få träffa företaget personligen och bilda sig en uppfattning om de personer du är på väg att göra affärer med!