Profilprodukter, där stiftpennor med tryck är ett av de mer populära alternativen, kan göra mycket gott verksamheten. Viktigt är givetvis att logon ser så bra ut som det bara går. För att den ska göra det, finns det ett par saker som är bra att tänka på.
Vilken version av logon gör sig bäst på stiftpennor med tryck?
De flesta har flera olika versioner av sin företagslogga:
- Enbart ikonen
- Enbart företagsnamnet
- Ikon och företagsnamn.
Det sista alternativet kanske är det som representerar verksamheten bäst. Samtidigt har stiftpennor med tryck inte särskilt stora utrymmen att jobba med. Det du trycker måste alltså se bra ut i ett ganska litet utrymme.
Matcha färger med pennan du väljer
Stiftpennor med tryck kan se väldigt olika ut. En snabb titt hos en stor svensk återförsäljare gör gällande att pennornas utseende kan variera kraftigt. Pennor med neutrala färger gör det enkelt att välja vilken version av din logo som du önskar. Om du väljer en mer färgglad penna kanske det är ett klokare val att trycka loggan i svart eller vitt för att det inte ska bli plottrigt.
Vad ska jag tänka på när jag skickar filen?
Tryckerier brukar föredra att få bilderna i EPS-format, så att de kan använda sin mjukvara för att trycka loggan på pennorna. Kanske frågar de om en PNG och PDF innan för att göra ett test – men som sagt, EPS brukar vara det som föredras.
Tänk på att skicka loggan utan bakgrund, så att den är genomskinlig (eller transparent, som man brukar säga). Visst kan det i vissa fall göra sig bra att loggan ligger mot en färgad, rektangulär bakgrund – men som regel är det transparenta att föredra på stiftpennor med tryck.
Testa först
Om det är första gången du beställer stiftpennor är det en god idé att börja med en mindre beställning. Det behöver inte kosta särskilt mycket med en mindre beställning – och du får en chans att utvärdera hur det fungerar i praktiken.
Det är inte bara det estetiska som är föremål för utvärdering, utan också hur pennorna uppskattas av kunder och medarbetare – och om stiftpennor i slutändan är något som gynnar verksamheten. Om så är fallet – beställ fler!